1. Vad ska beskrivas i en affärsplan?
Den beskriver ett företag. Vad de planerar att göra och vad de ska göra för att kunna genomföra sin affärsidé.
2. Hur ofta bör man förnya sin affärsplan?
Större företag gör det varje år, men mindre företag gör det när de startar sitt företag och när större förändringar sker.
3. Vad menas med en entreprenör?
Det kan vara både som enskild person eller som firma, som man åtar sig arbete mot en viss betalning.
4. En affärsplan är ett verktyg med både intern och extern användning. Hur då?
Inter är hur jag ska få mina bilder och texter av dem som gör jobbet åt mig. Extern är hur jag ska kunna nå ut i världen, hur de ska få reda på att just min bok är bäst för dem.
5. Vilka tre faser omfattar affärsplaneringen?
1. Utveckla och testa affärsidén
2. Ta fram en affärsplan - se verksamheten ur ett fågelperspektiv
3. Sätt affärsplanen i verket - starta företaget, skapa lönsamhet och tillväxt
6. Vilka fyra delar bör en affärsidé innehålla?
1. Vilket kundbehov vill du tillfredsställa? Vilket problem löser din idé för kunderna? Vilken kundnytta tillför din idé?
2. Vilken är din produktidé? På vilket sätt - med vilken vara eller tjänst - vill du lösa kundernas problem? Varför ska kunderna köpa din produkt? På vilket sätt är den bättre än konkurrenternas?
3. Vilken kundgrupp vänder du dig till? Hur mycket vill dessa kunder betala för den kundnytta du erbjuder? Hur stor är den totala marknaden för din produktidé? Hur lönsam är den?
4. Vilka speciella resurser och vilket speciellt kunnande krävs för att skapa framgång på marknaden? Vad är det som gör att din lösning kommer att upplevas som gör att din lösning kommer att upplevas som överlägsen konkurrenternas?
7. Vilka av affärsidéns fyra delar kan en marknadsundersökning bäst belysa?
1. Kundbehov
2. Kundgrupp
3. Produktidé
4. Resurser
8. Vad menas med en prototyp?
Den första producerade produkten, det är bara en enkel mall. Som sedan kan göras om till något bättre.
9. Vad menas med strategiska vägval?
Hur man ska gå organisera, vilka samarbets partners, hur du vill nå ut med företaget de är det strategiska vägvalet.
10. Vilka huvudpunkter bör ingå i en affärsplan?
1. Affärsidé
- Bakgrund och kundbehov
- Produkten; lösning, erbjudande till kund
- Konkurrensfördelar, kundnytta
2. Ägare, styrelse och ledningsgrupp
3. Marknaden
- Marknadens storlek och indelning i segment
- Marknadspotentialen för din produkt
- Konkurrenter
- Marknadsstrategi och positionering
4. Organisation
-Produktutveckling
- Produktion
- Distribution
- Marknadsföring och försäljning
- Service
11. Varför är ägarens kunskaper och erfarenheter speciellt viktiga vid bedömning av fåmansföretag?
I fåmansföretag är det oftast ägaren som både äger och driver företaget.
12. Vilka punkter är speciellt viktiga att bedöma när det gäller företag under stark tillväxt?
1. Vad är det för person som står bakom disken, är det en uppfinnare, en entreprenör eller en säljare?
2. Har personen förmåga att genomföra affärerna och bygga upp företaget?
13. Av tio nystartade företag, hur många blir succéföretag och hur många blir förlustföretag?
Ett av dem tio nystartade företagen blir en riktig succé, medans 3 stycken av företagen slutar i totalförlust. Sex av de blir kvar som företag men dras med problem.
Rätt eller fel
Ange om följande påståenden är korrekta eller felaktiga
A. Fel
B. Fel
C. Rätt
D. Rätt
E. Fel
F. Rätt
G. Rätt
H. Rätt
I. Rätt
J. Rätt
K. Rätt
L. Rätt
M. Rätt
N. Rätt
O. Rätt
P. Rätt
Q. Rätt
R. Rätt
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar