Resultatet är intäkter med avdrag för kostnader under en viss period. Om intäkterna är störst så blir det vinst, i motsatt fall blir det förlust.
2. Vad menas med intäkt?
Att det kommer från försäljning och varor.
3. Hur uppkommer en kostnad?
Det uppstår genom förbrukning av resurser i företaget.
4. När uppstår en inbetalning respektive en utbetalning?
Inbetalning är när försäljningen betalas av kunderna , antingen direkt eller efter en viss kredittid. Utbelning är när inköparen betalar till levarantörerna, antingen direkt eller efter en viss kredittid.
5. Hur beräknas värdeminskning?
Beräknad minskning av maskins eller inventaries värde under en period, kallas också för avskrivning.
6. Vad är varukostnad?
Inköpskostnad (faktura kostnad) plus hemtagningskostnad. Även kostnad för sålda varor under en viss tid.
7. Hur beräknas resultat?
Periodens intäkter minus periodens kostnader.
8. Vad är en budget?
Uppställning över i verksamheten förväntade och beslutade belopp under viss tid.
9. Hur ställer man upp en resultat budget?
+intäker
-kostnader
________
=resultat
(vinst eller förlust)
10. Hur följer man upp en resultat?
Man kikar igenom sin budget.
11. Vad visar en likviditetsbudget?
Se till att det alltid finns tillräckligt med likvida medel att betala med.
12. Hur ställer man upp en likviditets budget?
+inbetalningar
-utbetalningar
__________
=likviditets-
över_/underskott
13. Vilka är de viktigaste skillnaderna mellan en resultatbudget och en likviditetsbudget?
I likviditetsbudget I resultatbudget
Inköp av inventarier och maskiner Avskrivning13. Vilka är de viktigaste skillnaderna mellan en resultatbudget och en likviditetsbudget?
I likviditetsbudget I resultatbudget
Erhållna nya lån Saknas
Amortering Saknas
Löneutbetalning efter skattedrag Bruttolön
Personalskatt Saknas
Betalningar till leverantörer Varukostnader m.m
Betalningar till kunder Försäljning
14. På vilka sätt kan man förbättra sin likviditet utan att låna pengar?
1. Kräva kunder, så man får betalt i rätt tid.
2. Även bestämma med en av de större kunderna att de betalar lite tidigare eller i förskott.
3. Försöka få förlängd kredittid av sina leverantörer.
4. Minska företagets varulager, då man kan få "loss pengar". Det finns dock risker med det.
5. Sale-and-lease-back som betyder att man säljer maskiner och inventarier till ett leasingföretag som sedan hyr ut dem till företaget.
15. Vilka låne möjligheter finns det för ett företag?
Checkkredit med ett limitbelopp - företaget får vanligen betala en årlig kreditavgift på ca 2% av hela limitbeloppet som fast avgift.
Banklån.
Finansiell leasing, full - serviceleasing, operationell leasing.
Nya företag kan söka företagar lån från ALMI och NUTEK.
Factoring.
16. Vad innebär factoring?
Belåna eller sälja sina kundfakturor (kundfordringar).
17. Vad innebär leasing?
Man hyr ut maskiner och inventarier istället för att behöva köpa dem.
Rätt eller fel
Ange om följande påståenden är korrekta eller felaktiga
A. Rätt
B. Rätt
C. Rätt
D. Rätt
E. Fel
F. Rätt
G. Rätt
H. Fel
I. Rätt
J. Rätt
K. Rätt
L. Rätt
M. Rätt
N. Fel
O. Rätt
P. Rätt
Q. Rätt
R. Rätt
S. Rätt
T. Rätt
U. Rätt
V. Fel
X. Rätt
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar