Produkt, Pris, Plats och Påverkan
2. På vilket sätt är också personal ett konkurrensmedel?
Personalen måste kunna sina produkter, vara välutbildade och ha vetskap om företaget. Om kunderna inte nöjda över personalens hjälp blir det lättare att dem får konkurrens från sina konkurrenter om deras personal är mer välutbildade.
3. Ge exempel på vad som kan ingå i konkurrensmedel.
Prisättning efter kundnytta, rabatter, betalningsvillkor och finansiering
4. På vad sätt är "produkt" ett långsiktigt konkurrensmedel?
Om dina produkter är dyrare än dina konkurrenters så måste dina kunder uppleva att dina produkter även är bättre än konkurrenternas. Tar de nya produkterna tid att framställa så blir det ett långsiktigt konkurrensmedel.
5. På vad sätt är "produkt" ett kortsiktigt konkurrensmedel?
Är dina produkter billiga, fast att du inte tar allt för strategiska beslut så blir det ett kortsiktigt konkurrensmedel.
6. Är konkurrensmedlet "produkt" samma vara som den man säljer? Förklara.
Nej det är det inte. Eftersom man säljer både varor och tjänster så blir det en kombination mellan dem. Konsumenten som köper en elektronikvara, vill gärna ha rådgivning om produken. För att veta hur den skall användas, om den är bra etc.
7. Vad menas med en penetrationsprissättning? Vad kallas motsatsen?
Du sätter ett lågtpris på produkten och kommer snabbare in på marknaden. Motsatsen kallas för skumningsprissättning.
8. Ge exempel på en produkt där konkurrensmedlet "plats" är särskilt viktigt.
Kläder är en sådan produkt, mest märkeskläder.
9. Vad menas med franchising?
Mot en licensavgift dirver en franschisingtagare din affärsidé.
10. Ge exempel på en produkt där konkurrensmedlet "påverkan" är särskilt viktigt.
Yoggi. Man lyfter även fram platsen, priset och produkten tydligt. Då kan du samtidigt föra fram ditt budskap.
11. Vad står de olika bokstäverna för i AIDA(S)-modellen?
Attention, Interest, Desire, Action och Satisfaction
12. På vilket sätt används AIDA-modellen?
Man använder sig av AIDA för att folk ska påverkas av reklamen som går ut till konsumenterna, även att lyfta fram produktens fördelar i reklamen.
13. Vad menas med media?
De människor som man vill nå och påverka försöker man överföra budskap genom kanaler som är det som menas med media.
14. Vad är traditionella media som tex dagspress bra på som reklammedium?
Man annonserar för att överföra budskap till människor genom tidningen. För att det skall kunna nå ut till så många möjliga målgrupper.
15. Vad är webben bra på som reklammedium?
Genom banners och sökmotorer är det lätt för kunden att hitta information om produkter som dem vill ha.
16. Vad är personlig försäljning bra på som reklammedium?
Det är lättare att övertala kunden i en butik att köpa/testa på en produkt.
17. Vad är direktreklam bra på som reklammedium?
Att skicka ut broschyrer eller kataloger till utvalda konsumenter tex. i en speciell målgrupp. Broschyr reklamen ska få dem att bli intresserade.
18. Vad menas med Public Relation
Tidningar och tidskrifter som har hög trovärdighet och stor räckvidd, kan skriva artiklar om ditt företag, din produkt eller dig själv, därför är dem väldigt effektiva som påverkanskanal.
19. Vad menas med sponsring ?
Ett företag kan ge ett penga bidrag till en organisation som driver verksamhet utan något vinst syfte. Inom idrott, kultur eller friluftsliv, då man vill att det ska leda till positiva relationer till allmänheten.
20. Vad innebär uttrycket marknadsmix ?
En blandning av olika konkurrensmedel som företaget använder sig av i sin marknadsföring.
21. Vad menas med relationsmarknadsföring?
Att företaget skall bygga upp långsiktiga relationer med varje enskild kund. Då behöver man omfatta sig om varor, tjänster och marknadsföringsmetoder.
22. Vad är det för skillnad på massmarknadsföring och relationsmarknadsföring?
Massmarknadsföring skall man med samma reklam som erbjudande försöka nå så många människor som möjligt. Medan man med relationmarknadsföring ska inrikta sig på varje enskild kund och ge förmåner med varor, tjänster och marknadsföringmetoder.
23. Varför är det vid relationsmarknadsföring viktigt med nöjda kunder?
Man vill ha långsiktiga relationer med dem då dem lättare blir nöjda med sina förmåner av produkter samtidigt som dem talar gott om företaget.
24. Vad innebär "att göra det oväntade" i marknadsföringen?
Att få människor att hänga på en i en helt ny bana. Handla utanför ramarna istället för att göra som du alltid gjort. Som att börja marknadsföra företaget på ett annorlunda sätt än som alla andra marknadsför sig.
Rätt eller fel
Ange om följande påståenden är korrekta eller fel.
A. Rätt
B. Fel
C. Rätt
D. Rätt
E. Rätt
F. Rätt
G. Rätt
H. Rätt
I. Fel
J. Rätt
K. Rätt
L. Fel
M. Rätt
N. Rätt
O. Rätt
P. Rätt
Q. Fel
R. Rätt
S. Rätt
T. Rätt
U. Rätt
V. Fel
X. Rätt
1 kommentar:
Bra Sandra
Skicka en kommentar